Природознавство


Тема: Тварини рідного краю.
Мета: розширювати уявлення учнів про тварин рідного краю; ознайомити зі способом живлення різних тварин; розвивати мовлення, мислення, увагу; прищеплювати повагу до тварин.
Обладнання: підручники, ілюстрації тварин, птахів.
Хід уроку
I . Організаційна частина
1) Хвилинка спостережень
Яка зараз пора року?
Який місяць?
Яке число?
Тепло чи холодно надворі?
Який стан неба?
Яка температура повітря?
Чи були сьогодні протягом дня опади?
II. Повідомлення теми і завдань уроку
Сьогодні ми ознайомимося із тваринним світом рідного краю.
III. Вивчення нового матеріалу
1) Робота над загадками
На дошці — відгадки: акліБ, кажЇ, акороС, яцисиЛ, ялпаЧ, ьцєаЗ, авоС, ьнелО, квоВ.
Хто на собі ліс носить? (ьнелО)
Хто спить, а очей не заплющує? (ьцєаЗ)
Повзун повзе, на базар голки везе. (кажЇ)
По полю гасає, овечок хапає та всіх лякає. (квоВ)
Пролетіло на хвості,
Та й сховалось в хворості. (акліБ)
Стрекотуха білобока,
Звуть усі її . (акороС)
Уночі гуляє,
А вдень спочиває,
Має круглі очі,
Бачить серед ночі. (авоС)
Ноги довгі, мов жердини,
Чванькувата ця пташина,
Нові чоботи убрала,
По болоту почвалала. (ялпаЧ)
На бесіду із нашим півником,
Прийшла кума із довгим віником
Схопила півня на обід
Та й замела мітлою слід. (яцисиЛ)
Опишіть зовнішній вигляд лисиці, вовка, білки, оленя, їжака і зайця. Назвіть спільні ознаки цих тварин. (Голова, тулуб, хвіст, чотири ноги, шерсть або щетина)
Ці тварини належать до групи звірів. Головна ознака звірів — це годування дитинчат молоком.
Назвіть тільки тих тварин, яких називають птахами. (Сова,чапля, сорока)
Опишіть зовнішній вигляд цих птахів. Назвіть загальні ознаки птахів. (Дзьоб, крила, дві ноги, пір'яний покрив)
Усі ці тварини мешкають у нашому краї.
2) Гра «Упізнай тварину за описом»
Це невеличка тваринка. Замість волосся спина в неї вкрита колючими голками. У випадку небезпеки вона швидко згортається у колючий клубок із 6-8 тисяч голок. Розгорнути цю тваринку не під силу навіть дорослій людині — настільки розвинені в неї спинні м'язи. Лише вода примушує її розпрямитися. Цю властивість використовує хитра лисиця. (Їжак)
Це — санітари лісу, адже вони знищують величезну кількість комах-шкідників. Дзьоб є знаряддям для добування корму. Язик із зазубринами далеко висовується із рота, тому вони можуть діставати їжу із щілин. Цих птахів у наших лісах небагато, тому вони потребують охорони. (Дятел)
Без нього не обходиться жодна казка про тварин. його завжди змальовують як боягуза. Проте завдяки своїй лякливості та обережності він рятується від своїх численних ворогів. (Заєць)
Він — постійний персонаж мультфільмів. У природі — це розумний, спритний, витривалий і сильний хижак. живиться переважно м'ясом диких тварин. За нічне полювання він може долати до 100 кілометрів. У природі ці тварини є санітарами лісу. Полюючи, вони ловлять хворих і ослаблених тварин, оздоровлюючи все стадо. (Вовк)
Недарма я в казках — найперша хитрунка. Хитра я насправді. Обдурюю птахів. Коли голодна і нічого не вполювала, лягаю на бік, очі заплющую і лежу наче мертва не ворухнусь. Підлетить цікава ворона чи сорока — і потрапить до мене в лапи. Так і собак ми дуримо, коли не можемо від них втекти. Лапи у мене не мерзнуть ніколи, адже у шерсті, наче у черевиках, хвіст під час
пересування править за руль. Гавкаю як молодий пес. Щоб бути ситою, за день я повинна з'їсти 20 мишей. (Лисиця)
Фізкультхвилинка
IV. Узагальнення й систематизація знань та вмінь учнів
1) Гра «Лісові характери»
Учитель просить дітей написати на аркушах про те, хто в лісі:
найголовніший;
найхитріший;
найсильніший;
найсміливіший;
найдобріший тощо.
Потім просить дітей пояснити свої думки.
Висновок: У лісі мешкають дикі тварини.
2) Вікторина «Чи знаєш ти птахів нашого краю»
Які птахи прилітають до нас першими? (Граки)
У назві якого птаха читаємо число сорок? (Сорока)
У якого птаха такий міцний хвіст, що він ним підтримує тіло на дереві? (Дятел)
Пташенята якого птаха не знають своєї матері? (Зозулі)
Якого лісового птаха називають лісовим лікарем і чому? (Дятла,адже він знищує шкідників дерев)
3) Гра «Чия це пісня?»
«Чик-чирик!» — горобець;
«Кар-кар!» — ворона;
«Ф'ю, ф'ю!» — синиця;
«Ку-ку!» — зозуля;
«Тьох-тьох!» — соловей;
«Угу-угу!» — сова.
4) Гра «Хто де живе»
Діти утворюють коло, і вчитель запитує всіх по черзі: які тварини або птахи живуть у лісі (в полі, на луках, в річці, в лісі)? Діти одне за одним називають цих тварин. Той, хто не зміг назвати тварину, залишає гру. Перемагає той, хто останнім залишився в колі.
V. Підсумок уроку
Що нового ви дізналися на уроці?
Які групи тварин ви знаєте?
Назвіть відомих вам тварин нашого краю.

Немає коментарів:

Дописати коментар